Local cover image
Local cover image
Image from Google Jackets

Integrating oral health into primary health care‐experiences in Bangladesh, Indonesia, Nepal and Tanzania

By: Contributor(s): Material type: TextTextPublisher number: Phone: +255 28 298 3384 Fax: +255 28 298 3386 Email: vc@bugando.ac.tz Website: www.bugando.ac.tz Language: English Series: ; Journal International Dental Journal Volume 49 Issue 4Publication details: Mwanza, Tanzania: Blackwell Publishing Ltd & Catholic University of Health and Allied Sciences [CUHAS – Bugando] 06 September 2011Description: Pages 240-248Online resources: Summary: Abstract Summary When primary health care (PHC) was developed and implemented in developing countries, oral health was not included. The present consequences are marked disparities in the distribution of oral health care, since conventional dentistry can only serve relatively few people and at high costs. Oral health care is virtually non-existent in rural areas of most developing countries where more than 80 per cent of the population live. More recently, community based oral health programmes have been initiated in some countries to fill the gap. These programmes give more emphasis on oral health promotion and on the prevention of oral diseases than on treatment of its consequences, since history has shown that the latter is ineffective in preventing oral diseases. Unfortunately, most of these oral health programmes have been implemented next to the existing PHC system and hence they face enormous management, logistic and financial problems, which seriously threaten their sustainability. This paper presents a proposal to counteract the problems that many countries face in developing an adequate primary oral health care (POHC) service. Résumé Lorsque furent introduits les premiers soins médicaux dans les pays en voie de développement, les soins bucco-dentaires n'en faisaient pas partie. Conséquence aujourd'hui: des disparités marquées au niveau des soins bucco-dentaires qui ne profitent qu' à un nombre limité d'individus et sont très coûteux. Dans la plupart des pays en voie de développement où résident plus de 80% des habitants, les soins bucco-dentaires sont virtuellement absents des zones rurales. Depuis, des programmes de soins bucco-dentaires à caractère collectif ont été lancés dans certains pays afin de combler cette lacune. Ces programmes mettent davantage l'accent sur la promotion de la santé bucco-dentaire et sur la prévention des maladies bucco-dentaires que sur leur traitement. L'histoire a en effet démontré que traiter n'a aucune efficacité sur le fait de prévenir les maladies bucco-dentaires. Hélas, la plupart de ces programmes de santé bucco-dentaire ont été mis en place parallèlement aux soins médicaux de base et ils se heurtent à d'énormes problèmes de gestion, de logistique et de coûts. Ils sont donc fortement menacés. Cet article présente une proposition visant à palier ces difficultés auxquelles font face bon nombre de pays en voie de développement dans leur politique de mise en place de soins bucco-dentaires de base. Zusammenfassung Im Zuge der Entwicklung bzw. Einführung des Konzepts der gesundheitlichen Grundversorgung (Primary Health Care) in den Entwicklungsländern blieb die Mundgesundheit auz̀en vor. Die derzeit spürbaren Folgen dieser Tatsache äuz̀ern sich in einer markant ungleichen Zusammensetzung der Gruppe der Empfänger von Mundgesundheitsversorgung, da die konventionelle Zahnheilkunde nur jenem relativ kleinen Personenkreis zugute kommt, der sich die hohen Kosten leisten kann. Mit anderen Worten, in den ländlichen Gebieten, in denen in der Mehrzahl der Entwicklungsländer durchschnittlich mehr als 80% der Bevölkerung leben, ist die orale Gesundheitsversorgung nahezu inexistent. Um dem Versorgungsgefälle entgegenzuwirken, haben in der jüngeren Vergangenheit manche dieser Länder mit der Durchführung lokaler Mundgesundheitsprogramme begonnen, deren Schwerpunkt auf der Förderung der Mundgesundheit bzw. Prävention von Mundkrankheiten liegt. Die Behandlung von Folgeschäden hat in diesem Rahmen keinen Vorrang, da dieser Ansatz erfahrungsgemäz̀ kaum zur Vorbeugung gegen orale Erkrankungen beiträgt. Leider wurden die meisten dieser Mundgesundheitsprogramme parallel zum bereits bestehenden gesundheitlichen Grundversorgungssystem initiiert, was nicht nur das Management erschwert, sondern zudem enorme logistische und finanzielle Probleme aufwirft, so daz̀ die Zukunft dieser Projekte fraglich ist. Das vorliegende Papier enthält Anregungen zur erfolgreichen Bekämpfung der Schwierigkeiten, mit denen sich zahlreiche Länder im Rahmen der Entwicklung eines angemessenen zahnärztlichen Grundversorgungsdienstes konfrontiert sehen. Resumen Cuando se desarrolló e implemento la atención primaria de la salud (APS) en los países en vías de desarrollo no se incluyó la saludoral. La consecuencia actual de esta situación es una marcada disparidad en la distribución de atención de la salud oral, ya que la odontología convencional sólo puede servir a una cantidad relativamente pequeña de gente y a un precio elevado. La atención de la salud oral es virtualmente inexistente en las áreas rurales de la mayoría de los países en vías de desarrollo, donde vive más del 80 por ciento de la población. En forma más reciente en algunos países se han iniciado programas de salud oral basados en la comunidad para llenar este vacío. Estos programas dan mayor énfasis a la promoción de la salud oral y a la prevención de las enfermedades orales que al tratamiento de sus consecuencias, ya que la historia demuestra que este último es ineficaz en la prevención de las enfermedades buco- dentales. Desgraciadamente, la mayoría de estos programas de salud oral se han implementado como anexos al sistema de APS existente y por lo tanto enfrentan enormes problemas administrativos, logísticos y financieros, los que amenazan seriamente su mantenimiento. Este artículo presenta una propuesta para ayudar a contrarrestar los problemas que enfrentan muchos países con respecto al desarrollo de un servicio adecuado de atención primaria de la salud oral (APSO).
Item type: RESEARCH ARTICLES
Tags from this library: No tags from this library for this title. Log in to add tags.
Star ratings
    Average rating: 0.0 (0 votes)
Holdings
Item type Current library Collection Status Barcode
RESEARCH ARTICLES MWALIMU NYERERE LEARNING RESOURCES CENTRE-CUHAS BUGANDO NFIC -1 RA0264
Total holds: 0


Abstract

Summary
When primary health care (PHC) was developed and implemented in developing countries, oral health was not included. The present consequences are marked disparities in the distribution of oral health care, since conventional dentistry can only serve relatively few people and at high costs. Oral health care is virtually non-existent in rural areas of most developing countries where more than 80 per cent of the population live. More recently, community based oral health programmes have been initiated in some countries to fill the gap. These programmes give more emphasis on oral health promotion and on the prevention of oral diseases than on treatment of its consequences, since history has shown that the latter is ineffective in preventing oral diseases. Unfortunately, most of these oral health programmes have been implemented next to the existing PHC system and hence they face enormous management, logistic and financial problems, which seriously threaten their sustainability. This paper presents a proposal to counteract the problems that many countries face in developing an adequate primary oral health care (POHC) service.

Résumé
Lorsque furent introduits les premiers soins médicaux dans les pays en voie de développement, les soins bucco-dentaires n'en faisaient pas partie. Conséquence aujourd'hui: des disparités marquées au niveau des soins bucco-dentaires qui ne profitent qu' à un nombre limité d'individus et sont très coûteux. Dans la plupart des pays en voie de développement où résident plus de 80% des habitants, les soins bucco-dentaires sont virtuellement absents des zones rurales. Depuis, des programmes de soins bucco-dentaires à caractère collectif ont été lancés dans certains pays afin de combler cette lacune. Ces programmes mettent davantage l'accent sur la promotion de la santé bucco-dentaire et sur la prévention des maladies bucco-dentaires que sur leur traitement. L'histoire a en effet démontré que traiter n'a aucune efficacité sur le fait de prévenir les maladies bucco-dentaires. Hélas, la plupart de ces programmes de santé bucco-dentaire ont été mis en place parallèlement aux soins médicaux de base et ils se heurtent à d'énormes problèmes de gestion, de logistique et de coûts. Ils sont donc fortement menacés. Cet article présente une proposition visant à palier ces difficultés auxquelles font face bon nombre de pays en voie de développement dans leur politique de mise en place de soins bucco-dentaires de base.

Zusammenfassung
Im Zuge der Entwicklung bzw. Einführung des Konzepts der gesundheitlichen Grundversorgung (Primary Health Care) in den Entwicklungsländern blieb die Mundgesundheit auz̀en vor. Die derzeit spürbaren Folgen dieser Tatsache äuz̀ern sich in einer markant ungleichen Zusammensetzung der Gruppe der Empfänger von Mundgesundheitsversorgung, da die konventionelle Zahnheilkunde nur jenem relativ kleinen Personenkreis zugute kommt, der sich die hohen Kosten leisten kann. Mit anderen Worten, in den ländlichen Gebieten, in denen in der Mehrzahl der Entwicklungsländer durchschnittlich mehr als 80% der Bevölkerung leben, ist die orale Gesundheitsversorgung nahezu inexistent. Um dem Versorgungsgefälle entgegenzuwirken, haben in der jüngeren Vergangenheit manche dieser Länder mit der Durchführung lokaler Mundgesundheitsprogramme begonnen, deren Schwerpunkt auf der Förderung der Mundgesundheit bzw. Prävention von Mundkrankheiten liegt. Die Behandlung von Folgeschäden hat in diesem Rahmen keinen Vorrang, da dieser Ansatz erfahrungsgemäz̀ kaum zur Vorbeugung gegen orale Erkrankungen beiträgt. Leider wurden die meisten dieser Mundgesundheitsprogramme parallel zum bereits bestehenden gesundheitlichen Grundversorgungssystem initiiert, was nicht nur das Management erschwert, sondern zudem enorme logistische und finanzielle Probleme aufwirft, so daz̀ die Zukunft dieser Projekte fraglich ist. Das vorliegende Papier enthält Anregungen zur erfolgreichen Bekämpfung der Schwierigkeiten, mit denen sich zahlreiche Länder im Rahmen der Entwicklung eines angemessenen zahnärztlichen Grundversorgungsdienstes konfrontiert sehen.

Resumen
Cuando se desarrolló e implemento la atención primaria de la salud (APS) en los países en vías de desarrollo no se incluyó la saludoral. La consecuencia actual de esta situación es una marcada disparidad en la distribución de atención de la salud oral, ya que la odontología convencional sólo puede servir a una cantidad relativamente pequeña de gente y a un precio elevado. La atención de la salud oral es virtualmente inexistente en las áreas rurales de la mayoría de los países en vías de desarrollo, donde vive más del 80 por ciento de la población. En forma más reciente en algunos países se han iniciado programas de salud oral basados en la comunidad para llenar este vacío. Estos programas dan mayor énfasis a la promoción de la salud oral y a la prevención de las enfermedades orales que al tratamiento de sus consecuencias, ya que la historia demuestra que este último es ineficaz en la prevención de las enfermedades buco- dentales. Desgraciadamente, la mayoría de estos programas de salud oral se han implementado como anexos al sistema de APS existente y por lo tanto enfrentan enormes problemas administrativos, logísticos y financieros, los que amenazan seriamente su mantenimiento. Este artículo presenta una propuesta para ayudar a contrarrestar los problemas que enfrentan muchos países con respecto al desarrollo de un servicio adecuado de atención primaria de la salud oral (APSO).

There are no comments on this title.

to post a comment.

Click on an image to view it in the image viewer

Local cover image
Share
Catholic University of  Health and Allied Sciences - CUHAS
Directorate of ICT @ 2024